سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در انتخاب دوست، آزمودن را مقدّم دار ؛ زیراآزمودن، معیار جدا سازِ میان نیکان و بدان است . [امام علی علیه السلام]
قطره ای ازدریا
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ارتباط با خدا از نظر قرآن (مبحث دوم)

ارتباط با خدا از نظر قرآن (مبحث دوم)

در آیات قرآن مجید، نیک بیندیشید که چگونه همه پدیده ها را نشانه قدرت و توانایى خداوند و وابسته و متعلق و مرتبط به او و مسخّر امر و اراده او معرفى نموده و مى فرماید:

(یا اَیُّهَا النّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ هَلْ مِنْ خالِقٍ غَیْرُ اللّهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَالاَْرْضِ لا إ لهَ إ لاّ هُوَ فَانّى تُؤْ فَکُونَ) ؛ ((اى مردم ! نعمت خدا را که بر شما ارزانى داشته است ، یاد کنید، آیا آفریننده اى غیر از خدا مى باشد که شما را از آسمان وزمین روزى مى دهد؟نیست الهى مگراو پس به کجا برگردانده مى شوید؟)).

((خداست که بادها را مى فرستد تا ابرها را بر انگیزد، سپس آن (ابر) را به سوى سرزمین مرده مى رانیم آنگاه به وسیله آن زمین را بعد از مردنش زنده مى گردانیم ، نشور (برانگیخته شدن مردگان ) هم همین گونه است )).

کتابخانه واشنگتن

در واشنگتن ، کتابخانه اى است که 38 میلیون کتاب چاپى و خطى دارد. مساحت این کتابخانه سیزده فدان (1) و طول قفسه هاى کتابهاى آن چهارصد کیلو متر است .(2)

آیا کسى مى تواند احتمال دهد که ساختمان این کتابخانه و قفسه بندى و نظم و ترتیبى که در گذاردن کتابها در هر قسمت به کار رفته ، تهیّه کاغذ، تجلید، صحافى ، فهرستى که براى آن در صدها جلد نوشته شده ، شماره صفحات و شماره گذارى کتابها و فیشهایى که در اختیار مراجعه کنندگان در رشته هاى مختلف گذارده شده به طور تصادف فراهم شده باشد؟!

اگر فرض کنیم که کتابهاى این کتابخانه هریک پانصد صفحه ، هر صفحه اى بیست سطر، هر سطرى پانزده کلمه و هر کلمه اى چهار حرف باشد، مجموع حروف این کتابها بالغ بر 000/000/000/800/22 مى شود!

آیا مى توانید احتمال دهید که این همه حروف و کلمات و جملات ، بدون نویسنده و مؤ لف ، خود به خود به هم پیوسته و مرتبط شده باشند و 38 میلیون کتاب در رشته هاى مختلف علمى فراهم شده باشد؟! یقینا احتمال نمى دهید.

زلزله در چاپخانه

اگر در چاپخانه اى که داراى یک میلیون حرف است و تمام آنها را در محلهاى مشخص گذارده اند (تا هنگام حروفچینى براى چاپ ، حروفچین به آسانى هر حرفى را از جاى خود بردارد) ناگهان در اثر زلزله اى تمام این حروف در هم بریزد به طورى که پیدا کردن یک حرف به اشکال و زحمت امکان پذیر باشد، در چنین حالى اگر حروفچین چاپخانه به شما خبر دهد که در اثر در هم ریختن و اختلاط حروف با یکدیگر، ده کلمه که ارتباطى به یکدیگر ندارند، فراهم آمده است ، شاید آن را احتمال داده و بپذیرید!

ولى اگر بگوید که : از این ده کلمه جمله اى بیرون آمده که یک معنایى را افاده مى کند؛ مثلا یک شعر کامل از اشعار فردوسى یا سعدى از آن بیرون آمده است ، آیا بازهم احتمال مى دهید؟

ممکن است بگویید بالا خره این را محال نمى دانیم ، مى گوییم : اگر بگوید از این یک میلیون حرف ، یک کتاب علمى یا ریاضى بسیار دقیق یا یک قصیده طولانى یا کتاب شاهنامه یا مثنوى یا دیوان حافظ و سعدى ونظامى ، تمام و کمال ، حروفچینى شده است آیا بازهم احتمال مى دهید و آن را محال نمى دانید؟ حتما احتمال نمى دهید و آن را مانند یک امر محال بدیهى مى شمارید.

چرا نمى پذیرید و آن را محال بدیهى مى شمارید؟

چون تصادف ، گاهى در نظر انسان ممکن است و گاهى محال و آنجا که محال به نظر مى آید، فقط به خاطر تجربیاتى نیست که براى هر انسانى حاصل شده است و تصادف را بسیار نادر دیده ، و در امور متعاقبه و پى در پى نادرتر و یا اصلا ندیده بلکه این امر در اعمال عقل و باطن شعور و ضمیر و درک انسان متکى بر قانونى عقلى و ریاضى است که با وجود آن قانون ، عقل نمى تواند تصادف را (به خصوص در امور متعاقبه کثیره مثل این چند مثالى که بیان شد) تصدیق نماید.

این قانون را قانون تصادف (قاعده حساب احتمالات ) مى گویند، بر طبق این قانون ریاضى ، هرچه عدد اشیائى که به هم مرتبط هستند کمتر باشد، احتمال تصادف با احتمال وجود قصد و اراده به هم نزدیکتر مى شوند. و هرچه عدد اشیا زیادتر شود، احتمال وجود قصد، قویتر مى شود و احتمال تصادف که از آغاز به نسبت یک بر دو بود، به نسبت یک بر ده و یک بر صد و هزار و میلیون و میلیونها و میلیاردها و بیشتر، و بیشتر از آنچه در وَهم و تصور آید، خواهد بود تا آنجایى که احتمال تصادف در حکم محال خواهد شد.

نابیناى تیرانداز!

هدفهایى براى تیراندازى معین و از یک تا ده شماره گذارى شده است که طبق شماره ، هدف قرار بگیرد. اگر شخص راستگویى به شما خبر دهد که تیر انداز ماهرى ، اوّلین تیرش به هدف شماره یک اصابت کرد، باور مى کنید و اگر بگوید دومین تیرش به هدف شماره دو و تیر سوم به هدف شماره سه و همین طور بقیه تیرهایش ، متعاقب یکدیگر به ترتیب از شماره چهار تا ده به هدف اصابت کرده ، قبول مى کنید.

حالا اگر شخص راستگوى دیگرى ، بگوید: از زیر انگشت یک نفر نابیناى بى اطلاع از تیراندازى ، بدون قصد و اراده ، تیرى رها شد و تصادفا به هدف شماره یک اصابت کرد، به جهت اینکه این تصادف را احتمال مى دهید، باور مى کنید. و اگر بگوید تیر دوم این شخص ‍ نابیناى بى التفات نیز، به هدف شماره دو برخورد کرد، قبول نمى کنید، به فرض اینکه قبول کنید، در هدف شماره سه و چهار و بیشتر، دیگر این تصادف را منکر مى شوید و احتمال آن را نابخردانه و سفیهانه مى شمارید، در حالى که نسبت به اصابت تمام تیرهاى تیرانداز ماهر که با قصد و توجه تیر اندازى کرده ، شک نمى کنید؛ به این ترتیب هرچه هدفها را بیشتر فرض کنید، احتمال اینکه تیرهاى آن شخص نابینا، مرتب و پى در پى به هدفهاى شماره گذارى شده ، بر سد، ضعیفتر مى شود به طورى که شما اصابت تیرهاى او را به طور منظم امرى محال مى شمارید، چرا محال مى شمارید؟

اگر از بیشتر مردم راز محال بودن این تصادف را بپرسید، فقط پاسخ مى دهند که ما آن را باور نمى کنیم همان طور که وقوع یک امر محال را باور نمى کنیم ، ولى علت محال بودن آن را نمى دانیم ؛ چون این محال بودن ، همان طور که گفته شد، فقط با یک قاعده ریاضى و قانون تصادف روشن مى شود، آنان که قدرى روشن فکرتر باشند مى گویند: یقینا این قضاوت و حکم عقل ، به محال بودن تصادف ، در عمق عقل و باطن وجود ما، بر قانونى علمى و ریاضى تکیه دارد هرچند نتوانیم آن را تشریح کنیم .

این قانون به شرحى که گفتیم و بازهم تکرار مى کنیم ، همان ((قانون تصادف )) است که بر حسب آن ، احتمال تصادف بر حسب زیاد شدن اشیاء مرتبط به هم ، روبه ضعف مى گذارد تا حدى که نسبت به ده یا بیست چیز مرتبط، امرى محال به نظر مى رسد، احتمالى که هرکس ‍ آن را بدهد نا بخرد شمرده مى شود و اعتناى به آن ، دلیل بیمارى روانى و سفاهت است .

در مورد همین مثال ، هدفهاى شماره گذارى شده ، احتمال این که تیر نابیناى ناملتفت به هدف شماره یک برسد 110 است و احتمال این که تیر اول و دومش به هدف یک و دو برسد، 1100 است و احتمال این که تیر اول و دوم و سوم به هدف شماره یک ، دو و سه برسد، 11000 است و احتمال این که تیرهاى اول و دوم و سوم و چهارم به هدف یک تا چهار برسد، 110000 است به این ترتیب به نسبت تیر پنجم تا دهم و تا هدف دهم وقتى این حساب را ادامه دهیم ، نسبت احتمال اصابت تیرها از یک تا ده به هدفهاى دهگانه 000/000/1100 مى شود و اگر هدفها را دوازده تا، فرض ‍ کنیم احتمال تصادف یک در ده تریلیون خواهد شد.و اگر 21 هدف شوند، احتمال اصابت 2610211/:0001/000/000/000/1100 مى شود، که عقل مطلقا به آن اعتنا نمى کند در حالى که اگر سخن شخص اول را بپذیریم که : تیراندازى ماهر با قصد و توجه ، همه هدفها را نشانه قرار داد و تیرهایش به هدفها اصابت کرد، یک احتمال عقلایى را پذیرفته ایم .

حال که حساب تصادف در ده تا بیست و یک چیز مرتبط، این گونه به دست آمد و معلوم شد که احتمال تصادف عقلایى نیست ، خودتان حساب آن کتابخانه را با 38 میلیون کتاب و آن کتابها را با000/000/000/800/22 حرف و آن چاپخانه را با یک میلیون حرف ، بنمایید و ببینید احتمال تصادف ، از احتمال محال هم سفیهانه تر است یا نه ، وقتى در رقم 21، احتمال تصادف 11201 باشد، در یک میلیون حرف ، احتمال به وجود آمدن تصادفى یک کتاب علمى یا ریاضى ، یک درچند مى شود؟ آیا مى توان با رقمى آن را به کسى نشان داد؟ آیا اگر بگویید یک در میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد است ، کافى است ؟ یقینا نه ، بیش از اینهاست .

این است راز محال شمردن تصادف یا در حکم محال بودن آن ، این مثال در یک ماشین ، یک کارخانه ، یک قالى و یک عمارت ، جارى است .

نتیجه :

حال مى گوییم کتابخانه 38 میلیونى ما یا هزار میلیون ، یا صد هزار میلیون کتاب فلسفى و ریاضى ، با کلمات و حروفش و یک میلیون حروف چاپخانه و صدها هزار میلیون بیشتر، در برابر این کتاب بزرگ آفرینش و حروف و کلمات ، چیزى نیست و چگونه قابل قیاس ‍ است ؟ آیا یک دهم و یک هزارم است ؟ من که یقینا نسبت 38 میلیون کتاب ، که سهل است ، 38 میلیون کتابخانه و هر کتابخانه صدها هزار میلیون کتاب با تمام کلمات و حروفش با کتاب عالم خلقت از نسبت یک حرف به مجموع حروف کتابهاى این کتابخانه هاى صدهزار میلیون کتابى ، کمتر مى بینم ! یعنى تعداد تمام حروف و کلمات کتابهاى این کتابخانه ها نسبت به عدد تمام مخلوقات و پدیده هاى آفرینش از یک حرف در برابر تمام حروف این کتابها کوچکتر است ، چقدر کوچکتر است ؟ خدا داناست !

(قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِدادا لِکَلِماتِ رَبّى لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ اَنْ تَنفَدَ کَلماتُ ربّى وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَدا).(3)

کسى مى تواند تصور نماید؟ آیا در صورتى که نمى توانیم احتمال تصادف را در آن کتابخانه و کتابهایش و در هر صفحه و سطر و جمله اش و در آن چاپخانه ، به نحوى توجیه کرده و بپذیریم ، چگونه تصادف را در این پدیده هاى بى شمار عالم خلقت ، مى توانیم احتمال بدهیم ؟ هرگز! هرگز!

اینجاست که هرچه تفکر بشر در اسرار آفرینش و قوانین و ارتباط اجزا و عوالم آن با یکدیگر بیشتر شود، بیشتر بر حکومت قصد، شعور، علم و اراده ، بر این عالم آگاه مى شود.

و در برابر آن آفریننده بزرگى که این همه نوامیس و نظامات و مناسبات و ارتباطات در این عالم از کهکشانها تا اتم و از عالم مجرّدات ، مادیات ، و انسان ، حیوان ، جماد، نبات ، زمین ، کوه و دریا برقرار کرده پیشانى عبودیت بر زمین مى گذارد و زبان به تسبیح و تکبیر و تهلیل مى گشاید. اینجاست که معناى این حدیث معلوم مى شود که :((تفکّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعینَ سَنَةٍ؛ یک ساعت فکر کردن ، از عبادت هفتاد سال بهتر است )).

و اینجاست که معناى این فرمایش حضرت على ( علیه السّلام ) ظاهر مى گردد:((لو فَکَّرُوا فى عَظیم القدرَةِ و جَسیم النّعمة لَرَجَعُوا اِلى الطّریقِ وَخافوا عذابَ الحَریقِ وَلکِنِ القُلُوب عَلِیلَةٌ والبَصائر مَدخُولَةٌ(4) ؛ اگر در عظمت و توانایى خدا و بزرگى نعمت او مى اندیشیدند، هرآینه به راه باز مى گردیدند و از عذاب سوزان بیم مى کردند، ولى دلها رنجور و بصیرتها معیوب است )).

********

1- Faddan ، مقیاس سطح و آن معادل 400 قصبه مربّع است .

2- مجله حضارة الاسلام ، سال 14، شماره 1.

3- یک حساب خیلى خیلى مختصر و کوتاه از کارخانه بدن انسان ، تفسیر این آیه را - که معنایش بسیار عمیق و وسیع است - کمى در جلوى چشم بصیرت ما مى گذارد، این آمار کوچک که در بعضى از مطبوعات ، منتشر شده بود، این است :

بیایید سفر کوتاهى در بدن خود بفرمایید براى یک روز عمر شما (آرى فقط یک روز) یک آمار کوچکى تهیه کرده ایم (که آن هم جامع و کامل نیست ) از این کارخانه عجیب و حیرت آورى که وجود شما و من را تشکیل مى دهد و در قاموس بشر به ((تن حال حساب احتمال تصادف و در ردیف محالات بودن آن را در اینجا چه آدمى )) نامگذارى شده ، چه اطلاعاتى دارید؟ همه کارها و فعالیتهاى بى سر وصداى او در طبیعت ، حساب و کتاب ، آمار و ارقام مشخص و روشنى دارد و علم ،دامنه این حساب و کتاب را به قدرى دقیق ، مشخص و روشن کرده است که یک نگاه اجمالى به چند محاسبه دقیق مربوط به آن ، اهمیت آن را واضح مى سازد. به طور خلاصه ، ما با حساب فعالیت چند عضو بدن شما دائرة المعارف بزرگى را به شما عرضه مى داریم .

در مدت یک روزى که در تقویم عمر شما، گمنام و بى نشان مى گذرد و هیچ اثرى از آن چند روز بعد، در ذهن شما باقى نمى ماند، قلب شما 103089 مرتبه مى تپد به دنبال این تپش بلاانقطاع که اگر - خداى ناکرده - انقطاعى حاصل شود، دیگر حسابگرى براى تعداد ضربانهاى آن باقى نمى ماند! خونهاى جاریه در شریانها و رگها و عروق شما مسافتى به مقدار 160 میلیون مایل راه را بدون سروصدا و بوق و کرنا، طى مى کند، هم در این زمان ، ما و شما و همه افراد انسان 23040 مرتبه ، نفس مى کشیم ، و با این کشش ‍ نفس ، 438 فوت مکعب هوا به ریه هاى خود وارد و همه مواد مفید آن را جذب مى کنیم . و همچنین در مدت یک روز به مقدار پنج پوند غذا و آب وارد معده خود مى کنیم و در یک روز، نیم لیتر عرق از بدن ما خارج مى شود.

این دیگر خیلى حساب دقیقى است که عرض کنیم : ناخنهاى شما در یک ساعت به مقدار چهل هزارم اینچ ، مى روید. و موى سروصورتتان به مقدار هفده هزارم اینچ در ساعت رشد و نمو مى کند.

اگر بخواهید حساب تمام کارهایى را که بدن شما در یک روز از جهت خواب و بیدارى انجام مى دهد مطابق حساب ، جمع آورى و کلاسه کنید، باید یک سرى کتاب ، تاءلیف و تنظیم فرمایید که شاید تعداد آنها به چهارصد جلد برسد و هرجلدى یک صد صفحه داشته باشد. تازه این حسابِ یک روز فعالیت بدن شما مى شود. اینجاست که باید آیات قرآن مجید را با توجه و بینش و ایمان خواند و در معانى آن تاءمل و دقت کرد که مى فرماید: (...وکُلُّ شَىْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ)، (رعد / 8)، (وَفى اَنْفُسِکُم اَفَلا تُبْصِرُونَ)، (ذاریات / 21).

4- نهج البلاغه صبحى صالح ، خطبه 185 .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صادق ( سه شنبه 93/9/25 :: ساعت 10:1 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حدیث روز
مثل شجره طیبه
در تفسیر مرج البحرین یلتقیان
فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها)
داستانهایى از زیارت عاشورا
مقامات مردان خدا
داستانهائى از علماء
فاطمه(س)بعدازرحلت پیامبر(ص)
مردى که بر قبر شیخ مى گریست
ای آخرین بهار
صلوات و درود فرشتگان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 47
>> بازدید دیروز: 90
>> مجموع بازدیدها: 1491143
» درباره من

قطره ای ازدریا

» پیوندهای روزانه

داستانهای اصول کافی [190]
داستان وحکایت [172]
احکام بانوان [91]
احکام جوانان ونوجوانان ویژه دختران [104]
احکام جوانان ونوجوانان ویژه پسران [89]
احکام روابط زن ومرد [192]
[آرشیو(6)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
امام زمان(عج)[221] . حدیث روز[159] . امام علی(ع)[135] . محرم[110] . داستان دوستان[103] . امام حسین(ع)[102] . شعر[97] . رمضان[81] . امام رضا(ع)[68] . حضرت محمد(ص)[67] . امام حسن مجتبی(ع)[48] . امام صادق(ع)[43] . یَابْنَ آدَمَ![37] . پندهاى کوتاه از نهج‏البلاغه[34] . حضرت زهرا(س)[31] . بانگ رحیل[31] . دعاهاى قرآن[31] . دعا[28] . صلوات[21] . عکسهای دیدنی[21] . پیام امام زمان[21] . شیطان[20] . امام جواد(ع)[17] . کرامات الرضویه (ع )[16] . اعجازخوراکیها[15] . امام باقر(ع)[15] . نکته ها[14] . امام سجاد(ع)[13] . علامه حسن زاده آملى[13] . امام حسن عسکری(ع)[12] . چیستان[12] . داستانهائى از علماء[10] . درسهایی ازنهج البلاغه[10] . شیوه هاى تهاجم فرهنگى[9] . مناجات[9] . امام مهدی امتحان الهی[9] . اربعین[8] . حادثه کربلا و پیامبران الهی[8] . پیشگوئیهای حضرت علی(ع)[8] . مراقبات ماه مبارک رمضان[8] . فاطمه سلام الله علیها از دیدگاه روایات[8] . زیارت عاشورا[8] . ذکرهای شگفت عارفان[8] . نماز[8] . داستانی ازصلوات[7] . شیطان شناسی[7] . غدیر[6] . دوستی[6] . حضرت معصومه(س)[6] . آیت الله بهاءالدینی[6] . ابزارهاى تهاجم فرهنگى[6] . امام زمان[6] . وادی السلام[6] . معاد[5] . بانگ رحیل![5] . حضرت زینب(س)[5] . حکایت[5] . دانستنی ها[5] . تمثیلات[5] . حدیث[5] . ره توشه[5] . شفایافتگان[5] . فاطمه سلام الله علیها از دیده گاه قرآن[5] . عکس دیدنی[5] . ماه رمضان[5] . لطیفه[4] . کشکول[4] . مقامات مردان خدا[4] . عیدفطر[4] . عیدنوروزدرشعرامام خمینی(ره)[4] . عکس[4] . فاطمه زهرا(س)[4] . شعر میلاد حضرت ولیعصر(عج)[4] . سلمان فارسی[4] . درسهایی ازعارف کامل مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی[4] . پیامهاونکته های قرآنی[4] . حکایت[4] . امام هادی(ع)[4] . امام خمینی(ره)[4] . امام کاظم(ع)[4] . اعجازخوراکیها[4] . آیامی دانید[4] . مقام حضرت زینب(س)[4] . یاصاحب الزمان(عج)[4] . یاعلی ابن موسی الرضا(ع)[3] . هجران غیبت[3] . نماز باران و بلعیدن دوشیرِ در پرده[3] . کشکول[3] . استغاثه به حضرت مهدی(عج)[3] . اسراف[3] . احترام به عزاداران امام حسین(ع)[3] . حضرت ابوالفضل(ع)[3] . جواب چهل مسئله مشکل از کودکی خردسال[3] . داستانهاى شگفت انگیز از زیارت عاشورا[3] . سیمای نصیحت وناصحین[3] . شوخ طبعیهای جبهه[3] . شیخ حسنعلی اصفهانی(نخودکی)[3] . شایعه[3] . فضایل حضرت زهرا[3] . شیطان درقرآن(مبحث هفتم)[3] . عیدنوروزمبارک باد[2] . فراق محبوب[2] . عیدمبعث[2] . غفلت چرا؟![2] . فضیلت ماه رمضان[2] . فرمان شگفت[2] . عکسهای دیدنی[2] . فلسفه روزه چیست؟[2] . قرآن[2] . فوکویاماوبازشناسی هویت شیعه[2] . شیطان درقرآن(مبحث دوم)[2] . عدس[2] . علل و عوامل عزت[2] . مکتب عشق[2] . مردم از نظر دعا کردن بر چند گروهند؟[2] . معجزات رسول خدا صلى اللّه علیه و آله[2] . ناله ستون مسجد[2] . قضاوتهای حضرت علی(ع)[2] . گریه امام زمان(عج)[2] . گریه پیامبر صلى الله علیه و آله ![2] . شب قدر[2] . شعر جانسوز[2] . شباهت علم اخلاق به علم طب[2] . شفاى پا[2] . شیخ مرتضى انصارى[2] . شعر-درمبعث حضرت رسول(ص)[2] . شهادت امام حسن علیه السلام[2] . سیما واهمیت روزه[2] . سرو کجا، قامت رسای ابوالفضل[2] . سفارش مؤ کّد امام زمان (عج ) به خواندن زیارت عاشورا[2] . روز پنجم محرم[2] . روز چهارم محرم[2] . روز دهم محرم[2] . روز هشتم محرم[2] . روز هفتم محرم[2] . زهر کشنده[2] . سخنى درباره نیمه شعبان[2] . زیارت عاشورا و برطرف شدن دشواریها[2] . دستورالعمل[2] . دعا از امتیازات شیعه[2] . دعاهایى که به حضرت محمد (ص) آموزش داد[2] . دعای امام صادق علیه السلام در روز آخر شعبان[2] . دعاى بندگان با کمال الهى[2] . دلیل قرآنی[2] . دیدار با مهدی در سایه قرآن[2] . دفاع ازحق[2] . دست بخشش گر[2] . دلیل اوّل معاد[2] . دو رکعت نماز حاجت[2] . روزسوم محرم[2] . روزششم محرم[2] . داستانهایى از زیارت عاشورا[2] . داستانی از صلوات[2] . حماسه عاشورا[2] . در خلوت هم از گناه بپرهیزید[2] . خاطره[2] . خطبه پیامبر گرامی اسلام(ص)درآخرماه شعبان المعظم[2] . چند گفتار از امام رضا علیه السلام[2] . چه کنم با شرم؟[2] . حدیث قدسی[2] . تلخى گوش و شورى آب چشم[2] . حد یث روز[2] . حدیث عید[2] . حضرت فاطمه(س)[2] . پیش صاحب نظران[2] . پیشنهاد ابلیس[2] . پیراهن نبوت بر تن على علیه السلام[2] . تأثیرتربیت خانوادگی[2] . تسلیم[2] . ترک جلسه به خاطر نماز[2] . تشرف آقا شیخ حسین نجفی[2] . به برکت حضرت زهرا(س)شیعه شدند[2] . پاسخ نیکی[2] . پند[2] . بهشت مشتاق حسن[2] . پر افتخارترین پیوند[2] . جمع شدن حیوانات و عزاداری آنها در کنار کوه الوند[2] . ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام)[2] . تو جان جهانی فدایت شوم[2] . توقیع حضرت ولیعصر(عج)[2] . تشرف اخوی آقاسیدعلی داماد[2] . تشریع روزه رمضان[2] . تعجب عزرائیل[2] . اسامی شیطان[2] . ارتحال رسول خداصلی الله علیه وآله[2] . اسلحه مسموم در توبره[2] . اشعار امام حسین علیه‏السلام[2] . اعتماد به ساقى[2] . الاکه راز خدایی[2] . آثار نیک و بد اعمال[2] . آه دل[2] . ابدال یا پیشکاران امام زمان (عجّ)[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله خوشوقت[2] . آفرینش نور پیش از آفرینش خلق[2] . 1مام زمان(عج)[2] . آثارمتفاوت همنشینی باطبقات مختلف[2] . آخرین وظایف منتظران[2] . انجیر[2] . امام حسن عسکری(ع)[2] . امام حسن(ع)[2] . امام حسین (ع)[2] . امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در دیدگاه اهل سنت[2] . امام زمان (عج)[2] . آیت الله بهاء الدینی[2] . امام زمان(ع)[2] . امام کاظم(ع)[2] . اول آگاهی بعدعمل[2] . بعثت رسول خدا[2] . به ره ولای مهدی[2] . به من پناه آورید![2] . بهترین بندگان خدا[2] . بیهوده تان نیافریده ام![2] . اولین مؤمن[2] . یامهدی(عج)[2] . یونجه[2] . کرامات امام رضا علیه السلام به روایت اهل سنت[2] . کم کم غروب ماه خدا دیده می شود[2] . نکته[2] . نظراهل تسنن درباره حضرت مهدی(عج الله تعالی)[2] . مقام معظم رهبری[2] . موعودجهانی[2] . میلاد خورشید[2] . نماز لیله الرغائب[2] . نور نبوت[2] . هفته دفاع مقدس[2] . وصیت امام صادق علیه السلام به عمران بصری[2] . یاثامن الحجج(ع)[2] . نیکی به پدرومادر[2] . ویژه گیهای امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)[2] . یا صاحب الزمان(عج)[2] . یاامام رضا(ع)[2] . یاامام صادق(علیه السلام) . یاایهاالعزیز . یاایهالعزیز . یاباقرالعلوم . یا صادق آل محمد«علیه السلام» . یا علمدارحسین(ع) . یا قابض.... . یا مولا . یاامام جواد(ع) . یا اباصالح المهدی ادرکنی . یا ایها العزیز . یا بگو نه تا به خانه ام بروم .. . یا حسن مجتبی(علیه السلام) . یا رب زغمش . یا صاحب الزمان (عج) . نکته . نماز اوّل وقت وسط جنگ . یاجوادالائمه ادرکنی . یاحسن مجتبی(ع) . یاد دادن استخاره با تسبیح به خانمی که می‏خواست از راه حرام کسب م . یاد کردى دوسویه . یادی از گذشته . یادی ازشهیدثالث . یار آمدنی است . یاران مهدى علیه السلام بیشتر کجا هستند؟ . یاعلی بن موسی الرضا(ع) . یاعلی(ع) . یافاطمه معصومه(س) . یاقدوس . یامهدی . هارون مکی . هان اى مردم! دنیا... . یَابَنی آدَمَ! . وصیت نامه رهبر انقلاب در سال 42 . وصیت های حضرب زهرا(س) . وظیفه پدران . وفات سلمان فارسی . وقتى عمر از على علیه السلام مى گوید! . ولایت و درخت انار . ولترنت افشا کرد: . وه !شگفتا از تو اى خاک اسرارآمیز! . ویژگی های حزب الله . ویژگی های شیطان . ویژگی‌های ماه رجب . ویژگیهاى حضرت معصومه (س) . ویژگیهاى دهگانه عاقل . ویژگیهای میهمانی خداوند . هدایت واقفى در خواب خفته . هدف امام حسین‌(ع)درنهضت عاشورا . هدف امام حسین‌(ع)درنهضت عاشورا«2» . هرکه شیدای توشد . هشت خاصّیت زمین کربلا . هشتمین اختر امامت . هشدار پروردگار! . هفت خبر داغ . هفت سرور اهل بهشت . هفت سرور وسید اهل بهشت . هفتاد و دو آذرخش . هفتاد و دو آذرخش سوزان . وادی السلام از دیدگاه روایات . وادی السلام در آستانه ظهور . وادی السلام در شب معراج . وادی السلام در عهد امیرمؤ منان (ع) . وادی السلام در عهد کهن . وادی السلام و پیشینه آن . واقعه غدیرخم . والا ترین خصلت مومن . والشمس .
» آرشیو مطالب
صادق
صادق

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
در انتظار آفتاب
عکس و مطلب جالب و خنده دار
وبلاگ هیت متوسلین به آقا امام زمان ارواحنا فداء
بلوچستان
نغمه ی عاشقی
معیار عدل
.: شهر عشق :.
بادصبا
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
منطقه آزاد
اندیشه های من
عشق
سرباز حریم ولایت
شورای دانش آموزی شهرستان
ستاره طلایی
xXx عکسدونی xXx
نمی دونم بخدا موندم
عرفان وادب
پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش
صدای مردم نی ریز
مناجات با عشق
نوجوونی از خودتون
یا ذوالجلال و الاکرام
* امام مبین *
درجست وجوی حقیقت
دکتر علی حاجی ستوده
طلبه ایرانی
یه غریبه
حدائق ذات بهجة
نوری ازقرآن
تنهاصراط بندگی
مؤسسه فرهگی وهنری شهیدآوینی
پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری
سایت جامع دفاع مقدس
مسجدمقدس جمکران
فاطمیون قم
باشگاه شبانه
قطعه ای ازبقیع
گروه اینترنتی رهروان ولایت

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان
































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب