فاطمه سلام الله علیها از دیدگاه روایات(مبحث دوم)
از فضائل مشترک ، اینکه نام پنج تن بر ساق عرش و بر در بهشت نوشته شده است و آن موجودات مقدس به همه فرشتگان معرفى شده اند و ملائک آنها را دیده و شناخته اند.
((ابن عباس )) از رسول اکرم (ص ) نقل مى کند که حضرت فرمود:
((لیلة عرج بى الى السماء رایت على باب الجنة مکتوبا: لا اله الاالله ، محمد رسول الله ، على حبیب الله . الحسن والحسین صفوة الله ، فاطمة خیرة الله ، على مبغضیهم لعة الله ))
((در شب معراجم به سوى آسمان ، این کلمات را دیدم که بر در بشهت نوشته شده بود:
نیست خدائى جز خداى بى همتا، ((محمد)) پیامبر خداست ، ((على )) محبوب خداس ((فاطمه )) و ((حسن )) و ((حسین )) برگزیدگان خدا هستند، لعنت خدا بر کسانیکه کینه و دشمنى آنان را دارند))
این روایت را جمعى از علماى شیعه ، و از رجال عامه (سنى )، ((خطیب بغدادى )) در تاریخش - ((ابن عسا کرد)) در تاریخش - ((حافظ گنجى )) در کتاب کفایه اش - ((حافظ خوارزمى )) در کتاب مناقبش - ((بدخشانى )) در مفتاح النجاتش - و جماعتى دیگر از دانشمندان نقل کرده اند.
درباره ((فاطمه خیرة الله )) حدیث دیگرى ((حافظ عاصمى ))در کتاب ((زین الفتى )) آورده است که پیغمبر اکرم (ص ) خطاب به امیرالمؤ منین (ع ) فرمود:
((ان الله عزوجل اشرف على الدنیا فاختارنى منها على رجال العالمین ، ثم اطلع الثانیة فاختارک على رجال العالمین بعدى ، ثم اطلع الثالثة فاختار الائمة من ولدک على رجال العالمین ، ثم اطلع الرابعة فاختار فاطمه على نساء العالمین )) .
((خداى تبارک و تعالى به دنیا (یعنى جمیع بشر) نظرى افکند و از همه مردان عالم مرا انتخاب کرد، آنگاه بار دوم نظر فرمود و از جمیع مردان جهان ترا برگزید، و بار سوم ائمه اى که از فرزندان تو هستند انتخاب فرمود، سپس بار چهارم از جمیع زنهاى عالم ، ((فاطمه ))را برگزید.))
به طرق متعدد از حضرت صادق سلام الله علیه درباره این روایت سؤ ال شده است که آیا مراد از جمله ((على نساءالعالمین )) چیست ؟ حضرت فرمود: یعنى ((فاطمه )) بانوى بانوان جهان از اولین و آخرین مى باشد.
راوى گوید که سؤ ال شد: آیا در زمان خودش ؟ حضرت فرمود:
بانوى بانوان در عصر خودش حضرت مریم (ع ) بود، ولى فاطمه (ع ) سیده زنان جهان و مهین بانوى عالم است از اولین و آخرین .
در نتیجه حدیث مذکور به ما مى آموزد که چهارده معصوم (ع ) برگزیدگان خدا هستند و در این مقام ، همدرجه و یکسان مى باشند.
روایت دیگرى از حضرت رسول اکرم (ص ) نقل شده است که مى فرماید:
((لما خلق الله تعالى آدم و عطس ، فاستوى جالسا، قالت الملائکه یرحمک الله یا ابا محمد)) .
هنگامى که خداى تعالى آدم (ع ) را آفرید، حضرت آدم عطسه کرد و نشست ، فرشتگان به او گفتند: رحمت خدا بر تو باد اى ((پدر محمد))
ادامه حدیث از پیامبر اکرم (ص ) چنین است :
((فرخ راسه فاذا هو مکتوب على ساق العرش : لا اله الاالله ، محمد رسول الله ، على حب الله ، والحسن والحسین صفوة الله ، فاطمة خیرة الله )) .
((حضرت آدم هنگامى که مبارکش را بلند کرد، این کلمات را مشاهده کرد که بر ساق عرش نوشته شده است :
((نیست خدائى جز خداى بى همتا، محمد پیامبر خداست ، على محبوب خداست ، حسن و حسین و فاطمه برگزیدگان خدا هستند))
به این ترتیب به آدم (ع ) آموخته شد که این پنج تن انتخاب شده از جانب خدا هستند و، فرشتگان نیز به هرسو مى نگریستند، نام مبارک پنج تن را مشاهده مى کردند.
این هم منقبتى است که هر یک از پنج تن به طور یکسان در این رتبه مشترکند.