&شایعه مبحث اول &
شایعه سازی
?یکی ازآفات زبان که ازحربه های دشمن نیز هست،شایعه پراکنی است که دشمنان خداوقرآن وپیامبران،همیشه سعی داشتندبااستفاده ازآن باراه خدامبارزه کنندوبه مقاصدشوم خودبرسند.امروزه هم می بینیم که این مسئله دردنیای کنونی رواج داردوبرای ازبین بردن رقیب به هروسیله ای دست می زنندکه ازجمله شایعه سازی است که بااین حربه می خواهند طرف مقابل راازبین ببرند.و گاهی با تهمت،گاهی با دروغ وگاهی باغیبت ومسائل دیگرچنین جوی ایجاد می کنند.
مفهوم شایعه وویژه گی آن
شایعه خبری از نوع ابتدایی ترین خبرهاست که بر پایه هیاهویی بی اساس پدید می آید. شایعه اتقال پیام و خبر از طریق شفاهی است بی آنکه منبع آن شناخته شود بنابراین خبری است از هرجهت غیر دقیق، نا موثق و ناقص. از نقطه نظر مذهبی شایعه معمولا مجموعه ای از غیبت، بهتان، استزها و گاه دشنام است که بر اساس نص صریح احکام اسلامی تصدیق هر یک از موارد فوق و یا سکوت و عدم مقابله با شایعه در حقیقت نوعی مشارکت در جرم و دوستی با مجرم اولیه و از گناهان کبیره محسوبمی شود.
ویژگیهای شایعه عبارتنداز:
منبع نامشخص
مخاطبان نا همگون و پراکنده
مجراهای انتقال رسمی و غیر رسمی
شبکه های پخشناپایدار و زودگذر
سرعت شگفت انگیز
محتوای تازه و به روز
هزینه اندک
قابلیت پذیرش بسیار
ناموثق ترین نوع خبر
قابلیت کنترل بسیار دشوار
نوعی فرافکنی
تولیدساده
بازتاب غیرقابل پیش بینی
مبارزه با آن پیچیده است.
بدون هرگونه احساسگناه
نظر ا سلام دررابطه باشایعه
اسلام باافراد شایعه ساز مبارزه کرده است.درقرآن کریم خداوندمتعال می فرماید: «اگرمنافقین وآنهاکه دردل هایشان بیماری است وهمچنین آنهاکه اخباردروغ وشایعات بی اساس درمدینه پخش می کنند،دست ازکارخود برندارند،تورابرضدآنان می شورانیم،سپس جزمدت کوتاهی نمی تواننددرکنارتودراین شهربمانند.»1
درتفسیرعلی بن ابراهیم آمده که گروهی ازمنافقین درمدینه بودندوانواع شایعات راپیرامون پیامبراکرم(ص)به هنگامی که به بعضی ازغزوها می رفت درمیان مردم منتشرمی ساختند.گاه می گفتندپیامبر کشته شده وگاه می گفتنداسیرشده،مسلمانانی که توانایی جنگ رانداشتندودرمدینه مانده بودند،سخت ناراحت می شدندونزدپیامبرشکایت می آوردند، لذااین آیه نازل شدوسخت این شایعه پراکنان راتهدیدکرد.2
×××××××××
پاورقی:1-سوره احزاب،آیه60
2-تفسیرعلی بن ابراهیم طبق نقل نورالثقلین:ج4،ص307
(ادامه دارد)